Az emelkedő üzemanyagárak, az alkatrészhiány, az autók általános drágulása, majd a 2022 júliusától csaknem a duplájára emelt cégautóadó mértéke miatt a vállalatok gyors átszámolásra kényszerültek a cégautócsomagjaikkal kapcsolatban, míg a KKV-knál ismét feljött a cégautó átírás klasszikus dilemmája: érdemes-e a cég nevén hagyni a személygépkocsit vagy jobban megéri átíratni magánszemély nevére.
Mindkét forgatókönyvnek megvan az előnye és a hátránya, és persze nincs egy univerzális recept mindegyik cégre, ezért mindkét irányba körbenéztünk, hogy hogyan járhatnak a legjobban az érintettek.
Reakciók a dupla cégautóadóra – Cégautó átírás dilemma
A hazai és régiós gazdaság is erősen a recesszió előszeleit mutatta 2022 őszén, a kormány pedig a választás előtti, nagylelkű “adakozás” után igyekezett behúzni a féket, amennyire csak lehetett.
A kellemetlen megszorító intézkedések közül az egyik a cégautóadó átlagosan 84%-kal való emelése, ami hallatán minden érintettnek kihagyott 1 ütemet a szívverése, hiszen az intézkedéshez hasonlóan gyorsan kellett reagálniuk.
A reakciók szerint 2 nagy csoportra osztható a céges autót használók tömege:
1. Az autó marad a cég nevén
A cégautózó vállalatok közül a legtöbben kénytelenek így tenni, legalábbis néhány évig, hiszen élő lízingre vagy tartós bérletre szóló szerződés köti őket, aminek felrúgása esetén a kötbér még nagyobb, mint az a teher, amit most a cégautóadó emelésével kell lenyelniük. Emellett a nagyobb vállalatoknál sokszor nem is kivitelezhető az autó átírása a dolgozó nevére.
A lízingcégek válaszaiból az derül ki, hogy – részben pont a fentiek miatt – viszonylag kevesen mondták vissza jelenlegi lízingszerződéseiket, de már most van olyan munkavállaló, akivel közölték, hogy a 2 év múlva lejáró lízingszerződés után nem számíthat következő cégautóra.
Ennek ellenére rengeteg cégnél továbbra is él az a szemlélet, miszerint munkaerőhiány van és egyszerűen nem tehetik meg, hogy levágják a cégautócsomagot, mint juttatást a dolgozóról, mert jön a konkurencia, aki bizony fel fogja neki ajánlani azt.
“A cég nevén hagytam az autót: Hogyan járok a legjobban?”
Az általunk hallott példák alapján a cégautót meghagyó vállalkozások az üzemanyagárak növekedése miatt a magánutak radikális csökkentését választották elsődleges fegyverüknek. Eszerint a korábban sokszor korlátlanul, akár síeléshez is vitt autó használata ezentúl csak a céghez köthető utakhoz lenne megengedett.
Más vállalatok az autó teljesítményének csökkentésében látják a jövőt, illetve a a megszokott autómárkákon túl egyre gyakrabban fognak előkerülni új, alacsonyabb költségű gépkocsik a cégautók palettáján.
Aki jelentős kompromisszumok nélkül akar cégautózni továbbra is, annak kihagyhatatlan lehetőséget ad a visszaigényelhető lízing ÁFA megduplázása: a lízing-átalányadóval fixen levonható 50% helyett útnyilvántartással a 90-100% lízing ÁFA is visszaigényelhető, ami átlagosan +2.100.000 többletet jelent céged számára autónként.
TIPP: Az útnyilvántartás vezetése manapság gyerekjáték, hiszen az utak automatikusan rögzíthetőek okostelefonon. Erre mindjárt rá is térünk, előbb azonban nézzük meg, hogy mi történik azon (jellemzően kisebb) cégekkel, akik átiratják a céges autót magánszemély nevére.
Kipróbálom tízezrek kedvencét!
2. A cégautó átíratásra kerül magánszemély nevére
Összeszedtünk a legfontosabb információkat és tippeket az átírással kapcsolatban.
A cégautó átírás költségei
A céges autó átírási költsége több tényezőtől függ, mint például a jármű teljesítménye és kora. Az átírás során fizetendő illetékeket az autó köbcentiméter (cm³) alapján határozzák meg, ahol 1.000 cm³-ig 18.000 Ft, 1.000 és 1.500 cm³ között 30.000 Ft, 1.500 és 2.000 cm³ között 42.000 Ft, 2.000 cm³ felett pedig 60.000 Ft a díj.
A céges gépjármű átíráshoz szükséges dokumentumok
Az átíráshoz szükséges dokumentumok között szerepel a gépjármű adásvételi szerződése, a cég képviseletére jogosult személy aláírási címpéldánya vagy aláírás-mintája, a jármű törzskönyve, valamint a műszaki vizsgát igazoló okmány. Emellett a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás megléte is elengedhetetlen az átírás során.
Vannak olyan vállalkozások, amelyek méretből vagy autózási szokásokból kifolyólag egyértelműen az átíratással járnak jobban. A legfontosabb kérdés itt is a hogyan:
“Hogyan járok a legjobban a cégautó átírásakor?”
Miután átírattad a céges autódat magánszemély nevére, azonnal kezdj el kiküldetési rendelvényt vezetni, ugyanis elszámolásnál rengeteg előnye van:
- a munkáltató a dolgozó által megtett céges utakat kifizetve legálisan tudja csökkenteni házi pénztárát
- a megbízó járulékmentesen tudja (akár béren kívüli juttatás formájában) motiválni dolgozóját
- a cégnek nem kell cégautóadót fizetnie
- maga a cégvezető is alkalmazhatja
- 2022. október 1-től már elektromos autókra is el lehet számolni üzemanyagot vele
Iparági kutatások szerint kiküldetési rendelvénnyel egy autóra átlagosan 1.900.000 forintot lehet elszámolni egy éven belül.
Az eddigieket összegezve:
- Ha az autó a cég nevén marad: útnyilvántartás
- Ha a céges autóból magánautó lesz: kiküldetési rendelvény
Már csak egy égető kérdés maradt:
Hogyan érdemes útnyilvántartást / kiküldetési rendelvényt vezetni?
A kettő közül bármelyikre is essen a céged választása, a legjobb megoldás egy olyan bombabiztos útnyilvántartó program használata, mint a RoadRecord.
A RoadRecord útnyilvántartó programban 3+1 különböző útrögzítési mód közül választhatsz, amelyek közül Te is megtalálhatod a profilodhoz a leginkább illő módszert.
Az okostelefonon automatikusan rögzített utakat hó végén, számítógépen 7 perc alatt véglegesítheted, mielőtt kinyomtatnád 100%-ban NAV-álló útnyilvántartásodat.
“Mitől NAV-álló a RoadRecord?”
Nyomtatás előtt a RoadRecord beépített házi NAV-ellenőr funkciója 70 különböző logikai ütközést vizsgál az útnyilvántartásodban, akárcsak egy hús-vér NAV-ellenőr – a különbség “csupán” az, hogy a RoadRecord-os NAV-ellenőr Neked dolgozik!