Legutóbb frissítve: 2023.07.18.
Recesszió ide vagy oda, sokan banális dolgok miatt szimplán nem tudnak jó pénzügyi döntést hozni. Az egyik oka ennek az, hogy a mai napig élnek olyan régi beidegződések a köztudatban, amelyeknek semmi alapjuk, de mégis még mindig vannak olyan szakmai szereplők, akik hivatkoznak rájuk.
Ez a helyzet sokszor az útnyilvántartással is – bizonyos cégek átlagosan 2.100.000 forintot hagynak az asztalon autónként, mert félnek a lízing-átalányadóval elérhető 50%-ot lecserélni az útnyilvántartásra és a vele elérhető 90-100% lízing ÁFA-visszaigénylésre….ugye, hogy fura?
Jelen cikkünkben ennek az okát vizsgáljuk meg és megmutatjuk, hogyan jársz a legjobban céges személyautó lízingjénél.
Háttérinfó: A dupla cégautóadó és az arra adott reakciók
2022 júliusától a kormány átlagosan 84%-kal megemelte a cégek által befizetendő cégautóadó mértékét, amely alól csupán a korábban is enyhítést kapó esetek (pl. zöld rendszámú autók) a kivételek.
A bejelentés hírére a cégek azonnal tanácskozásokat hívtak össze, hogy minél gyorsabban tudjanak reagálni a duplájára emelt cégautóadós költségekre.
A válaszok között többféle megoldás is született: van, ahol a cég korlátozni fogja a magánutak mértékét, máshol alacsonyabb teljesítményű autókra cserélik a flottát, kisebb cégeknél pedig az is előfordul, hogy magánszemély nevére íratják a céges autót.
Nézzük most az első megoldást részletesebben.
Magánút-csökkentés
Több jel is arra mutat, hogy egyre népszerűbb lesz a közeljövőben az a szemlélet, miszerint a cégek nem szeretnék fizetni a dolgozó bevásárlását, nyaralását, városnézését, így szigorúbban fognak fellépni a magánutak tekintetében.
Ez drasztikus esetben azt is jelentheti, hogy teljesen 0-ra vágják a magánutakat, hogy a munkavállaló csak és kizárólag céges utakra használhatja a céges autót.
Ahogy ez a gyakorlat egyre jobban terjed, úgy keletkezik egyre több és több cégnél 50% feletti céges útarány. Megkerülhetetlen tudni, hogy 50% feletti céges használatnál minden esetben kifizetődőbb az útnyilvántartás használata, és minél magasabb ez az arány, annál több lízing ÁFA-t tud vele visszaigényelni a vállalkozás.
“Mi a helyzet azokkal a cégekkel, akik jellemzően 50% feletti céges útarányt érnek el a céges autókkal?”
Rengeteg vállalat használja céges autóit 90-100%-ban céges utakra, mégis csak 50% lízing ÁFA-t igényelnek vissza, mert – jellemzően könyvelői nyomásra – a lízing átalányadót választották.
Ennek az oka az is lehet, hogy a régi beidegződés szerint “az útnyilvántartással sok a macera”, valamint – érthetetlen okból – sok könyvelő tart egy, a lízing átalányadóról útnyilvántartásra váltás miatti NAV-retorziótól.
Ez helytelen és káros gondolkodás, de a legtöbb esetben nem rosszindulat, hanem tájékozatlanság vezeti erre a könyvelőket. Nemrég írtunk egy külön cikket a könyvelőknek címezve arról, hogy az útnyilvántartás hogyan tudja az ő életüket is megkönnyíteni – számukra időt, ügyfeleiknek pedig pénzt spórolva!
Mikor lehet lízing átalányadóról útnyilvántartásra váltani?
Bármikor át lehet váltani útnyilvántartásra 50%-os levonásról (és az azzal elérhető 90-100%-os lízing ÁFA-levonásra), de érdemes hangsúlyozni, hogy ez utóbbi levonási módszer kizárólag útnyilvántartás vezetésével érhető el.
Mennyire népszerű az útnyilvántartás?
Örvendetes tendencia, hogy egyre több cégnél elterjedőben van az a helyes és követendő gyakorlat, miszerint nem érik be a lízing átalányadóval elérhető 50% visszaigényelhető lízing ÁFA-val, hanem útnyilvántartással valósan annyit igényelnek vissza, amennyi a céges útjaik aránya – ezzel 90-100% céges útarány mellett a cég átlagosan 2.100.000 forintot takarít meg.
Hogyan vezessek útnyilvántartást?
Míg maga az “útnyilvántartás” szó valami bonyolult fogalmat sejtet, addig a technológiai fejlődés szerencsére erre az iparágra is kiterjedt, aminek köszönhetően mára automatikusan, mobilapplikációról is lehet útnyilvántartást vezetni.
Magyarországon a RoadRecord útnyilvántartó program a legkedveltebb, leggyorsabb és legfejlettebb módszer az útnyilvántartás vezetésére, ahol 3+1 féleképpen lehet automatikusan rögzíteni utakat, elég hozzá egy okostelefon.
Ezeket az utakat hó végén 7 perc alatt lehet laptopon szerkeszteni, összeállítani és kinyomtatni úgy, hogy NAV-állósága miatt végképp nem kell egy cégnek sem félnie attól, hogy milyen lett az útnyilvántartás (vagy éppen kiküldetési rendelvény) a NAV szemében.
Mit jelent az, hogy NAV-álló a RoadRecord?
Nyomtatás előtt a RoadRecord beépített házi NAV-ellenőr funkciója 70 különböző logikai ütközést vizsgál és probléma esetén javaslatot tesz rá, hogy mit kell módosítani az útnyilvántartás-tervezetben – szoftverünk minden olyan kritériumot vizsgál, amit a hús-vér NAV-ellenőrök is ellenőriznek.
Nem véletlen, hogy eddig egyetlen útnyilvántartást sem bukott meg NAV-ellenőrzés során.
A legszebb az egészben, hogy elköteleződni sem kell azonnal a program iránt, ugyanis 14 napig ingyenesen kipróbálhatod Te is, így elég a próbaidőszak végén eldöntened, hogy a RoadRecord-e az a program, ami kielégíti a felmerülő igényeidet.